H.Grahn

Alla inlägg den 20 april 2014

Av Hilda Grahn - 20 april 2014 17:45

Nu blir en förändring, allt dåligt blir bra.

 


Har redigerat lite flera bilder på Jennifers lilla sötnos och tänkte tipsa lite om vilka

verktyg och effekter jag använder mig av särskilt när de gäller barn bilder.

Då vill man ju oftast ha ljusa fina bilder som inger en behaglig känsla.

Och jag är ju ett fan av svartvit, då det inte stör ögat lika mycket som en bild med massa färg,

så därför använder jag mig mycket av olika typer av svartvit eller att skala ner färgerna.

Mitt favorit photoshoptrix när man jobbar med barnbilder och färg är; färglager (fill layer).

 

Detta är nästan skrattretande enkelt men så otroligt fin i rätt bilder.

Det enda man gör är att skapa ett nytt "fill layer" och väljer den färg du gillar, i bilderna här nedanför har

jag arbetat med ljusrosa och ljusblå, sedan väljer du blandningsläge och jag brukar oftast jobba med "soft light".

Till sist, men ack så viktigt (ibland), ändrar jag opaciteten så att jag får just den mängd färgstick i bilden som jag vill ha.

Den där perfekta blandningen.

Du kan göra detta med många färger, bara experimentera på!

Och om ni vill ha en liten mer utförlig förklaring eller om ni undrar något annat, just ask.

   

 

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards